Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.10.2008 19:22 - Битак "Славейков"?
Автор: santov Категория: Политика   
Прочетен: 3033 Коментари: 12 Гласове:
0

Последна промяна: 25.10.2008 21:13


В последно време ме занимава съдбата на един  знаков столичен площад – “Славеков”. По-точно желанието на някои общински съветници да променят досегашното предназначение на този площад.  И хубавото в случая е, че столичните общинари заявиха публично, че канят гражданите на дебат. И мисля да се включа, като дам своето мнение въпреки, че може да е късно. Но смятам, че е редно тези от нас, които живеят и работят в столицата също да го направят. Най-малкото, за да имат основание, след евентуално решение, загърбило общественото мнение, да протестират и недоволстват. Защото ако все пак се реши този площад да продължи съществуването си в сегашния окаян вид, мисля, че общинарите ще имат нелеката задача да отговорят на искането на група граждани, това място да бъде с ново,  актуализирано име - “Битак Славейков”. Както обикновено става и сега мненията на граждани или общински съветници са разделени на две . Една част от тях твърдят, че “Славейков” трябва да остане във вида, в който е сега или поне, след някои преустройства да продължи да бъде “битпазарът” на софийския център. Други, между които и аз, смятат, че е редно това място да бъде такова, каквото е било през по-голямата част от съществуването си – площад. Аргументите на първата група бих могъл да обобщя в два основни. Единят от тях е, че с премахването на сергиите безвъзратно ще бъде унищожена част от културата на София. Дори, казват същите, в сегашния си вид това е култово място за столичани. По темата прочетох в блога на уважаван от мен политик, че площад “Славейков” , такъв какъвто е сега,  е “културната визитка на София”. И при тези думи и при вида на площада днес, в главата ми изникват асоциации, свързани с люспи от слънчоглед, наливащи се с бира продавачи, прах, найлони, мръсотия и едно недостойно съжителство на книжнината с престъпление. Престъпление, загатнато в сергиите с празни обложки на дискове. И конщуството, на хиляди завряни в кашони от банани книги. Като споменах кашони се сещам, че са неотменна част от пейзажа на площада и че всъщност те са  нещото, което е култово за това централно софийско място. Дори са се качили върху коленете на Славейкови. И ми се струва смехотворно твърдението, че продаващите там били най-компетентните книжари. Или пък, казва пак тази група хора, с изчезването на този “книжен оазис” софиянци щели да бъдат лишени от голяма част от заглавията на пазара. Тук бих искал да изразя съвсем основателното си вярване, че една книга излиза не заради площад “Славейков”, а просто заради интерес към нея. Ако такъв случайно липсва – мястото й е в антикварната книжарница и библиотеката разбира се. Освен всичко друго, бих искал да обърна внимание на тези, в чиито ръце както аз, така  и вие сме поверили управлението на този град, че от тях очаквам да мислят и работят върху това не КАКВО къде да се продава, а КЪДЕ какво се продава и при какви условия. Въпросите за оцеляването на даден бранш ги моля да оставят на пазара. Аз лично, бих искал в София да има площад с пространство, с цветни лехи и скамейки, на някоя от които спокойно да мога да седна и да отворя книга, купена от близката книжарница. Не искам никакви сергии, билетни центрове и пазарлък с търговци.


Тагове:   битак,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. krotalka - Мина му времето на този пазар.
25.10.2008 19:40
Едно време имаша смисъл от неговото съществуване. Тогава почти нямаше от къде другаде да се купят книги. Почти всички книжарници бяха преостановили съществуването си и "Славейков" наистина беше средище на книгата.
Сега положението е различно. Появиха се много нови книжарници. Хубавото е, че в тях можеш да разгърнеш книгата и да попрочетеш нещо от нея. Положението на "Славейков" е точно обратното. Книгите са увити в целофан и е невъзможно да надникнеш в тях. За обстановката, шума и отношението на продавачите няма да отварям дума...
Твърдо съм за премахване на този панаир.
цитирай
2. santov - Точно така
25.10.2008 19:57
мисля и аз.
Поздрави! :)
цитирай
3. nikita6864 - аз пък не мисля така.
25.10.2008 20:02
а какво мисля ще си го кажа в мой си постинг :))))
цитирай
4. santov - -nikita6864
25.10.2008 20:05
добре казано... :)))
цитирай
5. gantree - @ santov и Кро
26.10.2008 14:20
Честно казано, и аз не съм съгласен.
Аргументите за хаоса и непочистването не се отнасят по същество до самото съществуване на пазара на пл. Славейков. Подобна мръсотия и неподреденост има на всеки пазар, но не виждам мненията Ви - твоето и на Кро - да е срещу всички пазари. Вие сте против този пазар, а не срещу всичките такива пазари. Преди нямало книжарници и имало смисъл от този пазар, а сега имало книжарници, и вече нямало смисъл от този пазар - що за логика е това? Същото може да се каже за всеки един пазар. Дайте да закрием тогава и всички пазари за плодове и зеленчуци? Има толкова много магазини за плодове и зеленчуци, щото преди нямаше сякаш.

По пътя на логиката Ви дайте после да закрием и всички магазини по улиците, защото иначе за какво са ни моловете и извънградските МЕТРО и прочие хамбари?

Недейте да сте толкова крайно неразумни. Като е мръсно - да се почисти. Като е неподредено и хаотично - нека да се подреди. Като има незаконни продажби на музика и програми - да се санкционират, но за какво Ви е този площад празен и пуст? Като искате такива празни и пусти площади, нека да се премахнат тогава и десетките улични кафенета и бирарии по тях. Нека първо кръчмите и зелките да прочистваме, и едва най-накрая да са книгите и учебниците.

Мнението ми не е безпристрастно. Имал съм книготърговска фирма допреди десет години, и разбирам, че този площад може би не означава за всички онова, което все още означава за мен. Но се замислете - все пак става дума за книги, а не за чушки и домати. Съвсем отделен е въпросът, че за чушките и доматите си мълчите.

Поздрави.
цитирай
6. santov - -gantree
26.10.2008 17:34
Характеристиката, която даваш на пазарите - мърсотия и неподреденост е напълно вярна. Така, че сам разбираш, подобно място не е никак удачно да е в центъра на София. Още повече пред сгради, които са с архитектурна стойност. Не съм казвал, че липса или не на книжарници има връзка належащото преустройство на “Славейков”. Но е очевидно, че такъв битпазар можеше да възникне единствено през 90-те години на миналия век. И мястото му е в историята, не защото аз или някой друг така иска – просто времената са други. Всъщност аз съм убеден, че този “битак” сам ще отмре, както се случи и със стотиците сергии по улиците на София, просто пазарните условия ще го направят по естествен начин. Но ако преди това администрацията е взела грешно и недалновидно решение, то нищо чудно отново да се дебатира съдбата на “Славейков”. Но все пак това не е пазар, а площад, нали?
По въпроса за “чушките и доматите” ще ти кажа, че очевидно има нужда и ще има такава, от пазари за плод и зеленчук. Но, извинявай, не и на Графа, както е сега. Дори аз лично не намирам за удачно местоположението на Централния пазар сега. Нека да има пазари – за плодове, за книги, за дрехи.... но нека да са на места, които не са архитектурни и исторически забележителности на столицата. И нека калта в тях не е една от особеностите, наред с джебчиите. А още по-честно – аз не искам администрацията да се грижи повече за мерудиите, отколкото за облика на града ми.
Между другото, аз самият съм продавал на сергия на “Славейков”...
Поздрави!
цитирай
7. santov - -turbo4 :)
26.10.2008 18:02
Мерси за рамото, приятел!
цитирай
8. gantree - @ santov
26.10.2008 19:42
Ти продължаваш да не разбираш, че аргументите за хаоса и мръсотията не са по същество. Като е мръсно - да се изчисти, и като е неподредено - да се подреди. Да се чисти и да се спазва ред, а не да се маха всичко заради непочистване и неподреденост. Нали разбираш, че с аргумент за непочистване можеш да разсипеш практически всичко по пътя на твоята логика?

При цялото ми уважение, не мога да нарека книгите на площада "битпазар". Ти си продавал, каквото си продавал там, но очевидно всичко е било само заради парите, щом го възприемаш така - като битпазар. Дали мястото на едно или друго нещо е в историята - това го решават хората, а не "времето". Дори и в нашия малък и незначителен разговор е така. Времената били други - какви са по-точно? Какви са тия абстракции? За чушките и за доматите имало очевидно нужда, но за книгите - не, така ли? Какво му е специалното на Графа или на Славейков, което едва ли не от самосебеси предполага отсъствието на книжния или зеленчуковия пазар? Не са ли тълпите клиенти онези, които решават това всеки ден, вместо този или онзи общински псевдоинтелектуалец?

Не съм продавал книги на Славейков. Работех в общо три районни общини, една от които беше "Средец", и имах два договора там. Не можеш да си представиш дори през какви проблеми сме минали заедно с тези от малкото останали стари търговци там, за да се установи, задържи и нормализира този книжен площад. На негово място да се изграждат билетни центрове за театрални постановки е крайно нелепо основание - самите театри са в непосредствена близост. Всичко е една голяма, дебела лъжа, с неясно какви основания. Бойко Борисов е наистина пълен боклук, но едва ли ще иска да остане в историята на града по този начин - като закрие този площад.
цитирай
9. santov - -gantree
26.10.2008 20:34
Виж, аргументите хаос и мърсотия са ми второстепенните. Главното е, какво искам – аз лично, разбира се, защото това е моето виждане. А искам в центъра на София не пазар, а пространство, от което, на някой, на когото показвам града и на чието мнение държа да мога да покажа този площад и да се гордея. Площад, на който този мой познат да може да извади фотоапарата и да снима библиотеката, другите сгради, но извинавай, не искам сергии на снимката. Все пак искал съм да му покажа не някакъв пазар, а средата на София.
Освен това, Гантрии, тълпи клиенти ще има и ако в Александър Невски пуснат евтини пържоли. Дори нека да не са евтини, но просто да се продават пържоли. Много пържоли.... Просто това решение зависи от този, който има властта да го направи там. И на неговата съвест ще тежи.
Искам да те уверя в едно, може би ще ме сметнеш за неискрен, няма значение, но според мен, както ти, така и аз, така и последния циганин имаме глас в решаването на проблемите на София. И не се смятам за интелектуалец, щом редя до себе си и циганина, очевидно е нали? Също е очевидно че и понятието “общински интелектуалец” в контекста на този проблем е неуместно. Още повече, ако това е този общинар от ДСБ, за когото си мисля и който защитава моята теза или обратното, няма значение.
За Борисов, това че го намеси, ме навежда на мисълта, че сега ще ме изкараш и негов лобист. Въпреки, че според мен този едва ли има понятие от тази дискусия и едва ли чете книги...
Накрая ще те попитам – да си видял жив автор или издател да продава на “Славейков”? Защото аз съм видял много производители да продават чушки. И така някак нещата добиват смисъл.
Това го допълвам за нуждата от зеленчуковите пазари.
цитирай
10. forevercarrieon - :)
26.10.2008 23:08
Всъщност и аз съм на мнение, че би било хубаво тази свинщина да се махне от площада (както и всякакви други сергии по Графа). И аз искам градът ми да изглежда добре. Освен, че ми разваля естетиката със всичките си найлони и кашони от банани (особено вечер - понеже никой не си прави труда да си прибере кочината), е много трудно някой да ме убеди, че това е "културна визитка" или "книжен оазис": всичко, което може да се намери там, може да се намери във всяка средно голяма книжарница. Дори и повече.

Само че книжарниците не ми задръстват пътя и не вървя по трамвайната линия поради липса на място, когато минавам край тях. Книжарниците не ми загрозяват града. Когато книжарниците затворят вечер, не остава цял площад, заринат с боклук.
В книжарниците мога спокойно да кисна по един-два часа и да разглеждам и избирам книги, без някой да ме стъпче - в по-добрия случай, или да ми измъкне портмонето от чантата - в по-лошия. В книжарниците не ми продават книга, преживяла атмосферните условия на четири сезона. И така нататък.

Честно казано не виждам начин мръсното да се изчисти и разхвърляното да се подреди - такъв опит беше направен и какво? Освен, че всичките сергии изглеждат еднакво, нищо.

Естествено съм наясно, че с горното няма да убедя някой, който не е на моето мнение и всъщност няма никакъв смисъл от чесане на езици/пръсти. Би имало смисъл, ако всеки, живеещ града има право и желание да вземе участие в решенията за облика му... ама няма. Дрън-дрън. :))
цитирай
11. santov - -forevercarrion :)
27.10.2008 10:57
По-добре и аз не можах да го кажа...
Мерси!
цитирай
12. blueskies - "Славейков" трябва да остане книжен пазар
04.11.2008 00:30
аз също, макар че не съм от София, се чувствам по някакъв емоционален начин обвързана с площада. докато бях студентка непрекъснато си купувах книги от там. и от сергиите на букинистите на площада. всъщност тези малки сергии пръснати по малките улички винаги са ме привличали. но София си има едно място, един книжен пазар, и това е площад "Славейков". есенна София съм я запомнила с печените кестени и книжния пазар! осъзнайте и оценете чара на града си!
P.S. в книжарниците, като малки и ограничени пространства, няма всичко. няма това, което многообразието на един книжен пазар може да предложи.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: santov
Категория: Политика
Прочетен: 512915
Постинги: 149
Коментари: 1131
Гласове: 5077
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031